dijous, 20 de novembre de 2014

Houston, robem un banc!

El gran problema de Sundance Kid

Al 1890 el famós bandoler Harry Alonso Longabaugh, més conegut com Sundance Kid va efectuar el robatori més important de la seva vida, va endur-se 2,02*10^10 quirats d’or del banc Wells Fargo, situat a Califòrnia.

El lladre era un home alt de 70 kg que vivia en una granja als afores d’un poble. Tenia sis cavalls pura raça d’uns 550 kg cadascun que cuidava molt ja que eren els que empenyien la carrossa, un peça molt valuosa feta de fusta de pi amb un pes de 25.000 Newtons, que feia i va fer servir per escapar de la justícia aquell i molts altres dies.

Sundace Kid va escapar a 36 km/h durant tot el seu trajecte, fins que quan va arribar al pont, a 10 km de la ciutat, els pilars van començar a fallar i ell va intentar frenar la carrossa i escapar, però just quan va baixar amb el vehicle aturat, mig minut després de que arribés al pont, aquest s’enfonsà i uns instants després estava incrustat a 5 cm sota el nivell del terra a causa de la caiguda brutal de 50 metres d’alçada.
Tenint en compte que el dia del robatori van posar l’or en un carro unit a la carrossa amb una corda que formava 15 graus amb el terra.
Voldríem que tu, estudiant de física de 1r de batxillerat, esbrinis:

a.                  Quant temps va passar des que va sortir de la ciutat fins que el seu cos va xocar amb el terra.

b.                  Si sabem que als últims metres accelera a 0,5 m/s^2 i la força màxima sense trencar-se que pot fer la corda al carro són 65N, quin és l’angle límit que pot formar la corda amb la horitzontal sense que es trenqui.

c.                  Quin és la Força que aplica el terra a Sundace Kid quan impacta amb el sòl.

d.                  Quin és el pes màxim que pot suportar el pont, si va estar sotmès a 9.700 N més d’aquest pes límit.

Considera g=10
1 quirat=202,83 mg.

Considera nul el fregament amb l’aire i el terra.

6 comentaris:

  1. RESOLUCIÓ: https://drive.google.com/file/d/0B2U13nNel8v3WFB4Z0xlWmkwZG8/view?usp=sharing
    RESULTATS:
    a. 1033,165 segons (1033,2 s aprox.)
    b. 39,71 graus
    c. -714.677 Newtons
    d. 49.995,9 Newtons (50.000 N aprox.)

    ResponElimina
  2. 1r batx.A
    Carles Parra
    Carles Jiménez
    Pau Solé
    Toni Galí

    ResponElimina
  3. Molt bon problema segons el meu punt de vista ja que, no només doneu dades històriques (que són realment interessants per la presencia del pistoler i bandit Sundance Kid) sinó que també ajunteu els temes realitzats a classe de Física.

    En primer lloc, els resultats obtinguts han coincidit amb les donades (després de intentar-ho varies vegades i perdre una mica la paciència). Això en el tema més de resultats. En el tema més conceptual i d'entendre el problema, jo crec que hi ha una mica de "lio" a la part central del problema, tot i que amb una segona i tercera llegida del text acabes entenent-ho tot, a la primera es una mica difícil, igual que amb la pressa de dades.

    En canvi, crec que això és una gran aportació ja que en els problemes de física, sempre cal llegir bé l'enunciat i, aquest en concret, t'ho demana.
    En l'apartat de afegir coses al problema de fer-lo més interessant, la veritat és que no tinc res a dir: hi ha tots els temes treballats a classe (tot i que algun apartat no ho haguem fet) i escrits d'una forma que s'ha de pensar i raonar. Però potser si que faria una cosa: jo escriuria les dades de la acceleració i el quirat en la part superior dels enunciats per assegurar-se de que no hi ha problemes (jo anava per enunciats i al final he vist les dades del 10m/s2). A part d'això, molt bona feina.


    Fernando Aguilera Fernández
    1r Batx A

    ResponElimina
  4. No he dubtat gaire alhora de triar quin problema de Houston volia resoldre, ja que l'enunciat d'aquest era molt interessant i atraïent. El fet que l'ambientació del problema sigui amena ajuda alhora de llançar-te i intentar solucionar aquest problema.
    Al cap d'una bona estona d'intentar resoldre el problema, els resultats m'han coincidit amb els que heu adjuntat vosaltres. He de dir, però, que he tingut problemes alhora de resoldre la pregunta b), ja que no sabia gaire bé com resoldre-la. Realment aquest problema és molt desafiant ja que demana bastanta concentració per trobar-ne la solució.
    He trobat, també, algun problema alhora de plantejar-lo, ja que la presa de dades i elaboració d'un dibuix esquematitzat és una mica difícil amb la manera en que està redactat el problema, per la qual cosa, en comptes de posar una fotografia d'una carrossa, posaria un esquema del problema o un dibuix senzill del plantejament.
    Faria també alguns canvis en el disseny:
    -Al costat dret de la fotografia, al no haver-hi gaire espai, el text ha quedat amuntegat i la lectura d'aquest s'entorpeix (no acaba de quedar bé).
    -La part on estan escrites les preguntes a, b, c i d, no ha quedat ben justificada, i això causa que entre la lletra i l'inici de l'enunciat hi hagi un estrany espai en blanc que no afavoreix la presentació.

    Per altra banda, per concluir, he de dir que el problema em sembla excel·lent, que demostra una gran imaginació i domini del temari de física per part dels creadors. Enhorabona.

    Iago López Güell
    1r Batx A

    ResponElimina
  5. He fet el problema i l’he comprovat amb la resolució i em coincideix.

    Per començar crec que la temàtica del problema està molt bé ja que ens dóna a conèixer un fet històric per molts de nosaltres desconegut i que realment és interessant. Seria un clar exemple en què les assignatures que treballem a l’escola estan relacionades entre si, i que la física es troba en el passat, present i futur.

    Com ha dit el Fernando Aguilera, també comentant el problema, la part central hi ha una mica d’embolic de conceptes. És a dir, crec que en el moment en què l’enunciat ens explica la caiguda de Sundance Kid del pont s’ha de rellegir unes quantes vegades per entendre-ho. Primer de tot, jo vaig pensar que queia al mig del pont o sinó que en Sundance Kid s’atura i baixa del carruatge. Per tant, no saps ben bé a on cau però tot i així, això no impedeix respondre a l’apartat a. Jo miraria en tornar-ho a redactar en frases més curtes i així serà més entenedor. Com per exemple: no fent ús de les i “ aquest s’enfonsà i uns instants “ i fer ús de punts i no tantes comes: “vehicle aturat, mig minut “ i “escapar, però just “. Com ha comentat en Iago López també justificaria els apartats.

    En referència als apartats, el primer problema (a) és bastant fàcil jo l’únic que canviaria seria l’ús del 10. Ja que trobem 10km, 10 m/s i més endavant, trobarem 10 m/s^2. Si pot ser, canviaria el 10km i no els 10 m/s, ja que trobo que està molt bé que en la velocitat quan es faci el factor de conversió de km/h a m/s doni un resultat enter. A més, crec que la velocitat més o menys és real ja que he buscat quants km/h acostumen anar els cavalls de carro i s’hi aproxima. Però crec que els cavalls tampoc aniran a velocitat constant tota l’estona i aniran disminuint el ritme. Jo per millorar i ampliar l’apartat (a) faria o bé que la policia o el xerif perseguís a Sundance Kid o bé que es ferissin o es cansessin uns dels seus cavalls.
    A l’apartat b, aclariria quan accelera aquests 0,5 m/s^2. Aquest és un dels apartats que no té gaire relació amb els altres però crec que és bastant difícil si més no per mi ja que em va costar.
    Els altres dos també em semblen bastant correctes.

    Jo crec que per millorar es podria fer un dibuix del trajecte de Sundance Kid i així quedaria molt més clar, i l’enunciat s’entendria més. Jo n’he fet un de proposta. Enllaç: https://drive.google.com/a/fje.edu/file/d/0B24voeqzaG0Fc0tyMmg2UVlRRFU/view?usp=sharing
    Jo per ampliar el problema el que faria seria continuar la història (que sobreviu sobretot ) i afegint només que la policia els persegueix pel camí de baix. Llavors, calcularia si la policia arriba a enxampar-los tot i caient. I que allà a baix hi ha un còmplice esperant-lo. Tot això faria el problema una mica més llarg. Tot i que, crec que la llargària del problema està força bé!

    En resum, crec que és un molt bon problema i inclou el temari treballat a classe i sobretot de diversos temes. Només els meus comentaris eren detalls i millores perquè aquest problema es podia resoldre “fàcilment”. Aquest problema està molt bé perquè té en compte bastants detalls com la quantitat de quirat d’or que no t’ho posa en conjunt amb la massa del carruatge. Per finalitzar, m’agradaria emfatitzar l’originalitat del problema.

    Irene Soler i Terricabras
    1r Batx A

    ResponElimina
  6. Ha sigut un problema bastant senzill de realitzar, perquè era aplicació directe de la fòrmula, però tot i això, està bastant pensat. L’enunciat del problema no està molt ben redactat, ja que no segueix un ordre clar, i en alguns instants m’he perdut una mica. D’altra banda, les preguntes no s’ajusten al 100% amb les dades que hi han a l’enunciat. M’ha agradat en general el plantejament del problema, de la situació històrica, li dóna una certa atracció i les diferents preguntes relacionades amb els diferents temes treballats a classe.
    A l’últim apartat he obtingut un resultat diferent, degut a un factor de conversió a kg dels quirats d’or, on ells han obtingut un resultat diferent, i això ha sigut la variació del resultat final, on havies de trobar el Pes màxim del pont.
    A part d'això, m'ha agradat molt el problema, però crec que com a ampliació del problema hagués estat molt bé introduir alguna qüestió sobre l'energia cinètica, mecànica etc...que aprofitant el context hagués donat molt de joc, però tot i això molt bona feina nois!

    Javier Jiménez

    1r Batx C

    ResponElimina